Blogs

14 mei

3 veelvoorkomende pr-fouten om te vermijden

Blog

Public relations (pr) kan uw merk helpen om op het juiste moment bij het juiste publiek onder de aandacht te komen. Maar veel mensen maken onderstaande, veelgemaakte fouten als ze denken aan het implementeren van pr voor hun bedrijf. 

  1. Denken aan pr als reclame
    Pr is geen reclame, en het gaat er niet alleen om aandacht in de pers te krijgen. Veel mensen denken echter aan pr als reclame.
    Het verschil tussen pr en reclame is dat reclame altijd betaald is, en het voornaamste doel is om een product te promoten, terwijl pr-plaatsingen meestal verdiend zijn en een nieuwswaardige invalshoek hebben.
    Bovendien, terwijl superlatieven aanvaardbaar zijn in reclame, kunnen ze niet door de beugel in pr. Vermijd het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden en clichés in publicrelationsberichten, zoals de volgende, tenzij het in een citaat staat of u feiten hebt om het te staven:
    Bijzonder/uniek
    Uitzonderlijk/geweldig
    Beter/best
    Geavanceerd
    Revolutionair
    Grootste

    Beschouw pr niet als reclame, want als u een journalist alleen maar informatie over uw product stuurt, zal hij die negeren. Journalisten zijn geïnteresseerd in nieuws, trends in de sector en boeiende verhalen. Daarom kunt u uw verhalen beter als pr aan journalisten presenteren, en niet als reclame.

  2. Denken dat alles nieuwswaardig is
    Dat u iets spannend vindt voor uw bedrijf, betekent niet dat een journalist of het grote publiek erin geïnteresseerd is. Als u bijvoorbeeld verhuisd bent naar een nieuw kantoor, vergt dat veel werk en voorbereiding, maar daarin is extern waarschijnlijk niemand geïnteresseerd.
    Lees verhalen in vakbladen, kranten en online om een idee te krijgen van wat in uw branche als nieuwswaardig wordt beschouwd. Het kan zelfs ideeën opleveren voor verhalen voor uw bedrijf.
    Volgens OWL Purdue is een verhaal nieuwswaardig als het een of meer van de volgende kenmerken heeft:
    Relevantie: is het relevant voor het publiek van de journalist?
    Actualiteit: hoe recent is de gebeurtenis?
    Onverwachtheid: was de gebeurtenis onverwacht, zoals een natuurramp, ongeluk of misdaad?
    Impact: op hoeveel mensen heeft de gebeurtenis invloed? Is het grootschalig of kleinschalig?
    Conflict: redacteuren vinden verhalen met conflicten interessant.
    Prominentie: zijn er opvallende of beroemde mensen bij betrokken? Dat maakt het verhaal nieuwswaardiger.
    Continuïteit: sommige verhalen blijven lang nieuwswaardig, zoals oorlog, verkiezingen en protesten.

  3. Meer delen dan de kernboodschap
    Het kan verleidelijk zijn om na een interview, of zelfs in een persbericht, zo veel mogelijk informatie te delen. Dat kan uw boodschap echter afzwakken en journalisten afschrikken.
    De media hebben informatie nodig in korte stukjes, die gemakkelijk te verteren zijn. Hoe meer u uw boodschap kunt beperken tot wat u weet en wat u moet bespreken, hoe beter.
    Blijf bovendien bij uw vakgebied. Het kan zijn dat u anders vragen krijgt die u niet begrijpt of niet kunt beantwoorden.

    Conclusie
    Trap niet in deze veelgemaakte pr-fouten! Pr kan u helpen uw merk op te bouwen en uw boodschap op het juiste moment onder de aandacht van uw doelgroep te brengen. Maar door deze veelgemaakte fouten behalen merken vaak geen resultaten met hun pr-inspanningen. U kunt ook een pr-bureau inschakelen om u te helpen succes te boeken met pr.

Mail uw reactie


Reactie
Welke 4 dingen heeft … 13 maart 2021 Waarom (tech)start-up… 21 mei 2021

IK WIL AAN DE SLAG MET PR!