Blogs

25 jun

Branchevervaging in de marketing- en communicatiewereld

Blog

Hoe denkt u dat de branchevervaging invloed krijgt op het public-relationsvakgebied in Nederland de komende jaren?

Branchevervaging is een groot ding binnen het pr-vakgebied. Je ziet tegenwoordig erg vaak dat marketeers denken dat zij ook pr-professional zijn, terwijl dit echt een vak apart is. Ik wilde bij een organisatie als pr-agent aanschuiven, maar hier kwam ik niet binnen omdat de marketingmanager dacht dat zij dit zelf wel kon. Sinds de opkomst van sociale media is er steeds meer branchevervaging en die zal alleen maar meer worden. Ik ben continu bezig met mensen uitleggen wat pr nu echt is en dat dit echt een ander vak is dan bijvoorbeeld marketing. Mensen zien advertentie-inkoop ook vaak als pr, maar dit is niet wat wij doen.

Hoe verwacht u dat het vakgebied public relations over vijf jaar gevormd zal zijn?

Ik denk dat de meeste pr-bureaus steeds meer gaan verschuiven in de richting van reclamebureaus. Deze bedrijven noemen zich allemaal anders: communicatiebureau, pr-bureau of merk-strategisch bureau. Uiteindelijk hebben deze allemaal de functie reclamebureau, eventueel met een verschillende specialisatie. Het wordt lastig voor bedrijven om door de bomen het bos nog te zien, zij weten niet meer wat zij nodig hebben. Is dit een nieuwe website? Een onlinestrategie? Een nieuwe huisstijl? En waar kun je daar voor terecht?


Mail je reactie


Reactie
duurzaamheid en pr 19 juni 2018 4,5 miljoen euro aan … 4 juli 2018