Blogs

10 nov

Contentmarketing en monitoring

Blog

Begin oktober 2016 was ik aanwezig bij de nieuwste updateworkshop van Clipit. Deze keer ging het over contentmarketing en monitoring. Door de komst van nieuwe media is het medialandschap veranderd. De grootste verandering is die van push- naar pullmarketing. Het belangrijkste effect is dat luisteren key is geworden. Naar aanleiding van wat u hoort is het mogelijk om waardevolle content te maken.

Wat is contentmarketing?
Contentmarketing is een manier om als organisatie/merk herkend te worden als deskundige op een bepaald gebied. Dat doet u door klanten te voorzien van inspiratie en kennis die zij nodig hebben om een goede keuze te kunnen maken. Het is natuurlijk prima om daarbij doelen te stellen. Doelen van bereik, conversie en verhoging van bijvoorbeeld likes of reacties.

Waarom is contentmarketing ontstaan?
De consument is immuun geworden voor reclame. De consument wil crossmediaal bediend worden. Contentmarketing is brandstof voor social media én (misschien nog wel belangrijker) Google.
Daarnaast gaat een gelijkwaardige relatie langer mee.

Welke doelen kan contentmarketing bereiken?
Verkrijgen autoriteit/vertrouwen.
Branding.
Leadgeneratie.
SEO-doelen.

Waar bestaat goede contentmarketing uit?
Goede content – en daarmee de basis van contentmarketing – bestaat uit relevantie.

Wanneer is iets relevant voor een lezer/kijker?
Goede content moet
– een probleem oplossen;
– vermakelijk zijn;
– een rol spelen in het dagelijks leven van de ontvanger;
– (een van de bovenste drie moet het in zich hebben, maar even een persoonlijke aanvulling hiervan:) kloppen bij wie u bent/wat u wilt uitstralen.

Wat voor soorten content zijn er?
Er zijn twee soorten content:
1 branded content – content die u zelf heeft gegenereerd/geschreven/gemaakt en
2 user generated content – content die wordt/werd aangemaakt door fans/ambassadeurs/consumenten/klanten/prospects.

Contentmarketing staat nog in de kinderschoenen. Er is een enorme groei te zien in hoe serieus bedrijven hiermee aan de slag gaan. Van alle bedrijven die b2b- of b2c-marketing doen, heeft 32-37 procent een gedocumenteerde strategie. Kortom: het leeft. Wel blijven social media dé manier om potentiële klanten te bereiken.

Het monitoren van content doet DelanoPR al jaren. Partner Clipit zoekt alle socialmediaberichten op en alle online publicaties. Hier geeft Clipit pr-waarde aan én het bedrijf meet hoeveel sociaal bereik er is georganiseerd.

We praten graag met u verder over de mogelijkheden van free publicity/inzet van contentmarketing om zichtbaarheid voor uw bedrijf te genereren.


Mail je reactie


Reactie
In zeven stappen naar… 10 november 2016 Pr-account: Cabture 10 november 2016