Blogs

07 nov

Een boek promoten. Hoe?

Blog

Boekpromotie laten doen door een pr-bureau? Dit is hoe het werkt!

Wanneer u een boek uitgeeft is handig om zeker te weten dat de promotie staat als een huis. Niet alle uitgeverijen kunnen dit waarmaken, en om nu als drukke ondernemer zelf de promotie te doen… dat is een hoop specialistisch werk.

Diverse ondernemers kloppen elk jaar weer bij ons aan om dit uit te besteden. Het levert op dat relevante journalisten overwegen het boek te recenseren. Dat kan weer zorgen voor mooie publiciteit. Een geweldige boost voor uw marketing!

Auteur Maaike Bloemsma met Karin Bloemen

Waarom een pr-bureau?
Ondernemers die een boek uitbrengen worden vooral heel blij van de contacten die we hebben met journalisten. Daarnaast weten we hoe we tot een nieuwswaardig bericht komen én hoe we dit kunnen presenteren richting de media.

Boekpromotie, hoe pakken jullie dat aan?
Allereerst kijken we wat er allemaal rond de lancering van het boek gepland is. Komt er een event? Is er iemand aan wie het eerste boek wordt overhandigd? Wat is het onderwerp? Wat is het doel van het boek? Daarna doen we een pr-voorstel én gaan we na akkoord aan de slag.

Versturen jullie ook recensie-exemplaren naar journalisten?
We vragen journalisten eerst of ze interesse hebben in een recensie-exemplaar. Als dat het geval is, sturen wij het boek naar hen op. Dit kan natuurlijk ook door u of door uw uitgeverij gedaan worden. Als er geen evenement komt rondom de lancering van het boek, dan presenteren we het boek richting de media door een persbericht te versturen. Hiervoor maken we een passende perslijst. Deze kan worden gedeeld met de auteur/uitgeverij, maar dan zullen hierbij alleen de namen van de media te zien zijn.

Regelen jullie ook beeldmateriaal om het boek mee te presenteren?
Mochten er nog foto’s of een video nodig zijn, dan schakelen we een partnerbedrijf in om dit aan te pakken. Goede foto’s zijn onmisbaar voor het presenteren van het boek. Een video kan daar een prima aanvulling op zijn. De video moet geen reclameboodschap zijn. Het is beter wanneer auteurs vertellen wie ze zijn, wat het boek biedt én waarom de lezer het zou moeten aanschaffen. Natuurlijk kunt u vertellen waar ze het boek kunnen kopen.

Mijn hele social-media-campagne uitbesteden, kan dat ook?
Hiervoor werken we samen met partners. Zij komen met de creatieve ideeën om de verkoop verder aan te jagen. Natuurlijk kunnen we ervoor zorgen dat de social media-campagne en de public relations elkaar aanvullen.

Wat kost een promotiecampagne?
Een los persbericht versturen en media het boek aanbieden is een minder grote investering dan een evenementenorganisator inhuren en een flink evenement neerzetten. Het hangt ervan af hoe groot u het wilt aanpakken. Het beste is om te gaan voor periodieke pr en daarmee wat langduriger zichtbaar te zijn. Hiervoor starten we met een Big Brand Moment brainstorm en daarna spreken we een vast bedrag per maand af.

Is er een succesgarantie?
Wat we garanderen is dat journalisten het bericht zien en kunnen overwegen om te publiceren. We kunnen niet garanderen dát ze publiceren. Wel maken we een lijst met de door u gewenste / de belangrijkste media waarop we focussen. Dit vergroot de kans op publicatie.

Hebben jullie een tip voor auteurs die zelf hun boek willen promoten?
Onderzoek eerst welke journalisten passen bij het onderwerp van uw boek. Oftewel: doe eerst wat onderzoek en ga dan pas naar buiten. Wilt u zelf uw boek promoten? Stuur ons een bericht. We adviseren u graag!

Besteedt u uw pr liever uit? Laat hier uw gegevens achter! U hoort binnenkort van ons.


Mail je reactie


Reactie
DelanoPR @ Emerce 21 oktober 2019 PR-Account: Holland T… 21 november 2019