Blogs

02 okt

Op drie manieren meer business dankzij het VCP-model

Blog

Afgelopen kwartaal kwam ik tijdens een training het VCP-model tegen. Het staat voor ‘visibility + credibility = profitability’. Het is eigenlijk een andere versie van het ‘know, like, trust’. Maar het klinkt zeer aannemelijk. Niemand kan u inhuren zonder dat ze u kennen. En als ze u kennen, huren ze u niet in als ze u niet leuk vinden. Ze moeten u iets gunnen én weten dat u het ook waarmaakt als bedrijf. Als laatste maakt deze combinatie van zichtbaarheid en betrouwbaarheid een bedrijf winstgevend. Het zou ook werken voor iemand als mens. Betrouwbaar en zichtbaar maakt ook makkelijker vrienden.

Hoe zet u het VCP-model in?

Tijdens het netwerken

Bij het netwerken is het van belang om te zorgen dat je aanwezig bent. Praat met mensen, ook die u niet (goed) kent. Bereid een pitch voor, als de kans er is om er een te geven. Koppel mensen aan elkaar voor potentiële opdrachten, de zogenoemde aanbeveling. Geef complimenten. Vervul een rol in uw netwerken (dat maakt u nog zichtbaarder.)

Naast het netwerken

Ook als u niet bij een netwerkmeeting bent, komt u vast allerlei mensen tegen. Dan is het goed om hen als gast uit te nodigen. Word met mensen die u ontmoet vrienden op allerlei sociale netwerken. Als dat Facebook is, like dan hun berichten en reageer erop. Stuur ze interessante artikelen op. Stuur ze een bedankje. Feliciteer ze met hun verjaardag en andere mooie momenten. Bezoek eens wat andere netwerken dan die waar u lid van bent. De belangrijkste les is hier: toon belangstelling.

Tijdens het werken

Wees een professional. Doe uw werk buitengewoon goed. Zorg voor follow-up. Houd mensen op de hoogte. Maak elke week minimaal één afspraak met iemand uit uw netwerk, zonder dat daar direct een commercieel doel achter zit. Geef én vraag advies aan netwerkpartners.

Er zijn nog wat tips. De meest algemeen toepasbare heb ik genoemd. Ze komen uit een van de BNI-trainingen die ik dit jaar heb gevolgd. Ontbreekt er een tip? Zet deze als comment hieronder!


Mail je reactie


Reactie
Pr-account: VideoAbo 1 augustus 2018 Pr-account: BNI Neder… 2 oktober 2018