Blogs

09 jun

Succesvol netwerken volgens de BNI-strategie

Blog

Afgelopen maand volgde ik de eerste netwerktraining bij Business Network International (BNI). Sinds mijn 17de netwerk ik er al zakelijk op los, maar er werd mij verzekerd dat deze training mij nieuwe inzichten zou geven. Allereerst wordt netwerken als een onderdeel gezien van een marketing- en acquisitiestrategie. Zo zie ik het ook en dat maakt voor mij netwerken heel anders dan de mannen die ik weleens zie staan aan de bar en die zich afvragen ‘drinkt iemand wit of rood?’.

Netwerken volgens BNI is het uitbreiden van uw contactnetwerk met mensen die, behalve dat ze u kennen, ook bereid zijn om u te helpen, omdat ze u net zoveel vertrouwen als u hen. Oftewel: netwerken gaat over elkaar leren kennen, vertrouwen in elkaar opdoen én elkaar helpen. En dat is niet helemaal de praktijk. Zo werd dankzij onderzoek duidelijk dat 84% van de mensen naar een netwerkbijeenkomst gaat om nieuwe klanten te zoeken. Terwijl 75% aangeeft geen nieuwe leveranciers te zoeken. Oftewel – een totale mismatch qua insteek. Wat zonde van iedereens tijd! Een succesvolle netwerker is iemand die netwerkt met de instelling: hoe kan ik u helpen?

Tijdens de training werd aangeraden om een uitleg te bedenken van wat u doet en wie u bent, wat mensen prikkelt om vragen te stellen. Een accountant kan denken aan ‘ik zorg dat uw cashflowkraan niet meer lekt’. Voor mij als pr-agent werd dit ‘ik zorg dat iedereen weet wat u vindt’. Voor BNI-collega Henriette Terleth zette ik ‘zorg dat u niet zelf ruzie meer hoeft te maken’ op papier. Een veel interessantere inhaker dan ‘ik ben directeur, accountmanager of eigenaar van een trainingsbedrijf’. Het nodigt uit om het gesprek aan te gaan en dat is precies wat nodig is om mensen te ontmoeten en een band op te bouwen. Ik heb mijn quote meteen laten meenemen in de video’s die zijn geschoten tijdens mijn jubileum-event.

Daarna volgden nog wat tips:

  • zorg voor een naambadge;
  • neem altijd genoeg visitekaartjes mee (en die vul ik graag aan met: die er professioneel uitzien);
  • bedenk van tevoren hoeveel mensen u wilt ontmoeten (ik ga altijd voor minimaal vijf goede gesprekken);
  • gedraag uzelf als een gastheer en niet als een gast. Oftewel – zorg dat mensen zich thuis voelen en als ze verdwaald rondlopen: help ze;
  • luister en stel vragen die beginnen met: wie/wat/wanneer/waar en waarom;
  • probeer zoveel mogelijk mensen te helpen;
  • besteed maximaal tien minuten bij elke persoon die u ontmoet;
  • bel ieder interessant contact op voor een vervolg.

Als laatste:

  • het is niet: net-zitten, of net-eten, het is net-werken.

Oftewel aan de bak!

Ondertussen ben ik twee maanden lid van BNI Hyacint in Lisse. Een keer mee naar het netwerkontbijt? Stuur me een bericht!


Mail je reactie


Reactie
Pr-Account: Zelfsturi… 9 juni 2017 De d van daadkracht 12 juni 2017